divendres, 29 de gener del 2010

Tinció amb herbes III: Escorça

Tant l'escorça, com el serradís, com bocinets de molts arbres es poden fer servir per tenyir. La majoria donen entre beige i marró. Pel poc que tinc llegit, escoltat i experimentat, la norma general és deixar en remull l'escorça o fusta amb aigua i esperit (alcohol) durant una setmaneta, després es pot cuinar per preparar un bany de tint que no necessitarà mordent, ja que la fusta sol ser rica en àcid tànic que pel que es veu és un mordent per ell mateix (tot i que es poden fer servir tots els mordents que es vulguin per ampliar la gamma de colors que s'obté). Jo per ara només he fet servir escorça d'eucapilptus, però em van dir que abans es feia servir escorça de pi per tenyir xarxes i també ho provaré.
L'escorça l'he arreplegada de terra

també es poden fer servir les fulles, segons l'espècie s'obtenen colors que van del beige al vermell. Jo a les fulles verdes no hi arribo i l'any passat vaig fer un bany amb les seques que hi havia a terra i em va sortir un color beige que ni fu ni fa. Amb l'escorça tampoc havia tingut massa sort, però el líquid que s'obté després de bullir l'escorça té un color tan intens que ho havia de tornar a provar.

Vaig deixar l'escorça amb esperit i aigua durant un parell de setmanes, en vaig treure uns 200g i els vaig trossejar, dins l'olla i a bullir una estona.

Vaig colar el líquid i quan va ser fred hi vaig afegir la llana humida, després ho vaig deixar al foc, entre 80 i 90 graus una bona estona. Vaig deixar la llana dins el bany tota la nit i al matí la vaig treure, esbandir i eixugar.

En esbandir-la se'n va anar bastant de color, però encara en queda una miqueta, un beige ataronjat, suau i agradable. La llana que vaig utilitzar és part de la que havia filat per fer el cottage garden, que al final me'n sobra.

1 comentari:

Nutsue ha dit...

Els adjectius molt ben triats: suau i agradable! a mi també m'ha produït aquesta sensació. El color beix a vegades el deixem una mica de banda per tenir poca personalitat però em sembla que tu has aconseguit donar-n'hi! la llana és maquíssima.