diumenge, 5 d’octubre del 2008

Primeta també en sé fer

Ja vaig dir una vegada que no me'n sortia filant la mescla de llana i seda amb la filosa, i que l'estava filant amb el fus. El problema probablement era que la volia filar massa prima i es rompia a cada instant. Vaig mirar per internet i vaig llegir que les filoses com la meva, que és de tensió escocesa, no són prou bones per filar llana molt prima perquè amb aquest sistema la força de la roda gran es comunica directament a la bobina i la conexió entre el flyer (haig de cercar vocabulari català) i aquesta es fa mitjançant la mateixa llana que estàs filant, per tant ha de soportar molta tensió, a més, s'enrolla molt ràpidament a la bobina, abans de tenir prou torsió, i ser prou forta, com per aguantar-ho. Es donen diversos consells per facilitar el filat de llanes primes en aqustes filoses, principalment 3:
1- Llevar la tira de cuir del brake(haig de cercar els termes en català) perquè el flyer giri més lliurement.
2- Enganxar el fil als ganxos en zig-zag, això alleuja la tensió.
3- Embolicar el cor de la bobina amb alguna cosa(aïllament per tuberies, aconsellen) perquè en les bobines mig plenes la força amb que s'estira el fil per embolicar-lo és més petita.
Mentre anava filant amb el fus de tant en tant ho tronava a provar amb la filosa, havia posat en pràctica els 2 primers consells, el tercer no em semblava que pugués ser determinant, i bé, amb el segon por ser que notés alguna millora, però sempre, quan tenia un parell de pams filats se'm rompia el fil una altra vegada. Així que més o menys havia deixat el fus per la llana prima i la filosa per la gruixuda, i em vaig posar a filar aquesta llaneta:

Com més gruixuda és la llana més ràpidament s'omple la bobina, i va arribar un moment que gairebé no m'estirava gens la llana i tenia dificultats perquè s'enrollés a la bobina. Aquí va ser on vaig pensar, "ups, potser sí que el tercer punt és important". Que si ho era? Era cabdal:

25g, tot seguit, no s'ha romput ni una vegada. Només vaig haver d'embolicar la bobina amb un pedaç.
Estic pensant també que la seda vol ser filada prima, en un dels flocs, que no estava prou ben mesclat hi havia un tros de llana pura, amb la llana pura costava més separar poca cuantitat de fibra,les fibres de llana s'enganxen unes amb les altres, volen estar juntes, les de seda rellisquen i se separen molt fácilment.
Per altra banda, inconvenients de filar seda: la seda estima el meu jersé:

I només les fibres de seda, les de llana no. He notat que son molt, molt sensibles a l'electricitat estàtica (m'he fotut una bona enrampada en intentar treure les fibres de la pantalla de la tele amb la mà, quan he passat el dit per davant el forat de l'euroconector(que en aquesta tele és davant), tota l'electricitat que havia acumulat de filar i de pasar la mà per la pantalla m'ha abandonat dolorosament i ha estat engolida per la insaciable terra).